تجزیه و تحلیل سیستم

فصل یکم: سیستم و نگرش سیستمی 1
مقدمه 7
سیستم چیست؟ 7
نمونه‌هایی از سیستم 8
ترکیب سیستم 8
اجزای سیستم 9
دورنداد‌ها(داده‌ها) 9
فرایند تبدیل 10
برونداد‌‌ها(ستاده‌ها) 11
باز‌خور 11
محیط سیستم 12
طبقه بندی سیستمها 13
سیستمهای اصلی و فرعی 13
سیستمهای بازو بسته 14
ویژگیهای سیستمهای باز 15
کمیت و جامعیت وجودی 15
سلسله مراتب 16
همبستگی بین اجزاء 18
تناسب بین اجزاء 18
گردش دایره وار 18
خاصیت تولید مثل 19
همپایانی 19
گرایش به فنا 20
گرایش به تکامل 20
گرایش به تعادل یا خود نگه داری پویا 21
نظریه عمومی سیستمها و نگرش سیستمی 22
خلاصه 25
آزمون 27
یادداشتها 29
فصل دوم: تجزیه و تحلیل سیستم چیست و تحلیل گر سیستم کیست؟ 31
هدفهای کلی 35
هدفهای رفتاری 35
تعریف تجزیه و تحلیل سیستم 37
ارتباط مدیریت با تجزیه و تحلیل سیستم 39
وظایف واحد تجزیه و تحلیل سیستم‌ها 44
فواید تجزیه و تحلیل سیستمها 45
تحلیل گر سیستم کیست؟ 46
سیکل یا چرخه تجزیه و تحلیل 50
خلاصه 51
آزمون 53
یادداشتها 54
فصل سوم: فرایند تجزیه و تحلیل سیستمها 57
هدفهای کلی 63
هدفهای رفتاری 63
مقدمه 65
مراحل تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها 66
مرحله یکم: شناخت مشکل و تبیین آن 66
مرحله دوم: ایجاد فرضیه 67
مرحله سوم: گرد آوری اطلاعات 68
لزوم به کار‌گیری ترکیبی از روشها 75
مرحله چهارم- طبقه بندی اطلاعات 76
جدول 77
نمودار

سوابق تدریس

http://roohallah.com/training.htm

  سوابق تدریس: روح اله نوری

جلسه هشتم درس تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوعData Dictionaries

جلسه هشتم درس تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوعData Dictionaries

· 

فرهنگ داده هاData Dictionaries 

به معنای فرهنگ لغت داده ها و مکمل بحث dfd است. یعنی  می توان از dfd  برای طراحیData Dictionaries و از فرهنگ داده ها برای تکمیل  وطراحی dfd  استفاده نمود . 

بحث های مرتبط با Data Dictionaries 

*  مفاهیم فرهنگ داده ها  Data dictionary concepts 

* تعریف  جریان داده ها  Defining data flow 

* تعریف ساختار داده هاDefining data structures 

*تعریف عناصر داده هاDefining elements 

* تعریف مخازن داد ه هاDefining data stores 

* نحوه استفاده از فرهنگ داده هاUsing the data dictionary 

*تحلیل فرهنگ داد ه هاData dictionary analysis…..برای ادامه بحث جلسه مذکوربیشتر بخوانید را کلیک نمائید 

دانلود فایل صوتی جلسه هشتم درس تجزیه و تحلیل سیستم ها ی استاد نوری با موضوع فرهنگ داده ها(حجم 7920KB) 

دانلود فایل متنی (PDF)درس جلسه هشتم (حجم360KB)
 

 

قبل از تعاریف موارد فوق  و اینکه بهبودی صورت بگیرد و جریان داده ها را بشناسیم چند نکته را باید توجه کنیم تا بتوانیم طراحی را برای سیستم انجام دهیم. اول  اینکه باید بدانیم Data  و اطلاعاتش چیست، (یعنی اینکه ما در یک زمان چه Data هایی داریم و تعریف اینها چیست و نکته دیگر اینکه فرهنگ داده ها می خواهد داده ها و اطلاعات موجود در یک سیستم را تعریف کند که در واقع یک نوع استاندارد سازی داده هاست. 

مثال : 

اگر یک اطلاعات سفارش  داشته باشیم: 

- باید اول بدانیم این اطلاعات سفارش  چیست؟ 

- به چه چیزی اطلاعات سفارش  می گویند؟ 

- چه ساختاری دارد؟ 

- اجزای این ساختار چیست؟ 

- این ساختار چگونه نوشته می شود؟ 

- و هر یک از این اجزاء تعریفش چیست؟ که به آن عنصر (یا عناصر) می گویند. 

پس فرهنگ داده  ،داد ه ها  و ساختار و هرکدام از اجزاءرا تعریف می کند . 

نکته:  

اگر داده های سیستم یک استاندارد و تعریف مشخص نداشته باشند در آن سیستم افراد (کارکنان، مشتریان، مدیران و غیره …) دچار یک سر در گمی در سازمان می شوند، و در این صورت نمی توانیم DFD و سیستم خوبی طراحی کنیم و انتظارات لازمی داشته باشیم. 

تعریف فرهنگ داده ها 

فرهنگ داده هایک روش اصلی برای تحلیل جریان داده ها و همین طور مخازن داده ها در سیستم های مبتنی بر داده است . فرهنگ داده  یک اقدام و فعالیت  مرجع برای  تعریف داده هاست که به آن metadata هم می گویند. علاوه بر این  اجزاء و ساختار داده ها را نیز تعریف می کند. 

به همین دلیل به آن مرجع می گویند: یعنی محلی برای ارجاء، اگر بخواهیم اطلاعات و داده های سازمان را بدانیم که چیست باید به آن مراجعه کنیم. 

و در حقیقت کار فرهنگ دادها جمع آوری، هماهنگ سازی و تغییر و یکسان سازی داده های متنوع  برای ایجاد یک مفهوم واحد  در سازمان است. 

دلایل استفاده از فرهنگ داده ها 

1. مستند سازی . 

2. حذف دوباره کاری ها و تکرارها . 

3. اعتبار بخشیدن و تسهیل کردن و اصلاح data flow diagram. 

4-نقطه شروعی است برای طراحی صفحات نمایش و گزارشات. 

5- منطق DFD را برای مشخص می کند. 

نکته :سیستم های مختلف باید فرهنگ داده های استاندارد داشته باشند. 

مخزن انبار داد ها یا The Repository 

در یک پروژه خاص به آن data repository منبع یا مخزن انبار داده ها، که به آن (فرا داده ها) یا meta data می گویند. یعنی مجموعه بزرگی از اطلاعات . 

شامل:* اطلاعات داده های آن پروژه * رویه های آن پروژه *روابط بین ورودی ها *گزارشات پروژه * نیازمندی ها*محصولات و اطلاعات مدیریت پروژه می باشد.یعنی چنانچه بخواهیم یک پروژه را طراحی کنیم  باید یک data repository درست کنیم که اطلاعات آن پروزه ،بودجه ،شرح خدمات،و بقیه اجزاء پروژه قبل از اجرا تعریف گردد 

ارتباط بین Data Dictionary و Data Flow Diagram  

ارتباط بین dfdو فرهنگ داده ها در شکل یک نشان داده شده است .به این ترتیب که در DFD  یک جریان داده داریم که  با علامش فلش () نشان داده می شود  و یک مخزن داده ها داریم . 

کار  Data Dictionaryاین است جریان داده ها را تعریف  و ساختار آنرا درست و عناصر ساختار را تعریف می کند همین طور در خصوص مخزن داد ه ها،آنرا تشریح سپس ساختار آنرا درست و بعد هریک از عناصر ساختار را تعریف می نماید (شکل 1) 

محتوا واجزاء فرهنگ داد ه ها شامل :  

1- جریان داده ها 

2-  ساختار  داده ها 

3- عناصر  داده ها 

4-  مخازن داده ها 

1- تعریف و تشریح جریان داد ها   

*هرجریان داده  باید با اطلاعات توصیفی و ساختار ترکیبی آن و یا عناصر آن تعریف شده باشد. 

* جریان داده شامل اطلاعات زیر است: 

ID ،شماره شناسایی،لیبل یا عنوان ،A general description توصیف عمومی 

برای مثال ID مانندشماره دانشجویی،عنوان مانند دانشجو 

* مشخص نمودن منبع جریان داده 

داده میتوند از یک external entity  یا یک فرآیند یا از یک مخزن داده حاصل شود. 

*مشخص نمودن مقصد داده 

*مشخص نمودن نوع داده 

•نوع داده می تواند یک رکورد باشد که به یک فایل وارد و خارج می شود 

•نوع داده می تواند یک گزارش باشد مثلا یک فرم یا یک صفحه نمایش 

•نوع داده می تواند بین دوتا فرآیند مبادله شود. مثلا مبادله اطلاعات بین واحد مالی و واحد آموزش 

•مشخص کردن نام برای سختار داده ها و عناصر آن . 

•مشخص نمودن واحد زمانی ساختار داده ها در یک دوره مشخص . مثلا تعریف می نمائیم در هر ده ساعت  می توانیم ده سفارش می پذیریم. 

•اختصاص دادن جایی برای اطلاعات و ملاحظات 

یک مثال برای جریان داده Data Flow: 

  

2- ساختار داده 

  

ساختار داده ها گروهی از ساختارها و عناصر کوچک هستند و برای تعریف آن ها از یک زبان جبری استفاده می کنیم، در شکل زیر که مانند مثال جریان داده هاست بیشتر توضیح می دهیم. 

هر کدام از این علائم جبری مفهومی دارد. 

= : یعنی این ساختار داده ها برابر است با یا شامل می شود. 

+: به معنی “و “ 

  : به معنی اقلام یا داده های تکرار شونده 

<>: درج داده یا اطلاعات به صورت اختیاری مثلاً : با فرض اینکه مالیات را می توانیم درج کنیم یا درج نکنیم اختیاری است. 

نکته دیگر اینکه باید تمامی استانداردهای عمومی ، ملی و بین المللی را رعایت کنیم مثلاً 

آدرس: کد پستی، نام خیابان، و غیره اصطلاحاتی که استفاده می کنیم خیلی ها استانداردهای ملی و بین المللی دارند که باید رعایت کرد. 

بعضی از موارد استانداردهای مشخصی وجود ندارد که برای این دسته اطلاعات باید به کاربران سیستم یا کسانی که بیشتر با سیستم سر وکار دارند مراجعه کرد و کمک گرفت. و برای هر یک از این عناصر باید فقط یک تعریف ارائه کنیم زیرا تعریف تکراری باعث می شود تا از حالت استاندارد خارج شود. 

مانند dfd عناصر ساختار داده باید شکسته شود یعنی گاهی اوقات لازم است هرکدام از عناصری که در ساختار داده ها وجود دارد یک یا دو بار آنهارا بشکنیم و جزئی تر نمائیم تا کار کامل شود در واقع تا زمانی عناصر جزئی می شوند  که با یک استاندارد مشخصی تطبیق یابد برای مثال برخی از عناصر مثال بالا   به صورت زیرجزئی گردیده اند 

3- عناصر داده 

*درعناصر داده ها اطلاعات توصیفی ، طول و نوع داده اطلاعات و معیار صحت آن  تعریف می شود 

*عنصر باید یک تعریف واحد داشته باشد. 

* برای بررسی اجزاءعناصر داده ها به مثال زیر توجه کنید: 

* شماره شناسایی که می تواند اختیاری باشد و البته منحصر به فرد و توصیفی باشد. 

* با توجه به اینکه امکان شناختن عنصر تحت اسامی مستعار برای دیگران وجود دارد نامهای مستعار فوق  تعریف می نمائیم . 

*توضیحات مختصری  در مورد عنصر  ارائه می کنیم. 

*طول عنصر مشخص می گردد. 

*اندازه طول عنصر حداقل و حداکثر آن مشخص می گردد. 

*فرمت  ورودی و خروجی عنصر مشخص می گردد. 

مفهوم علائم جبری در عناصر داده ها 

Z : صفر 

9: عدد 

/.: کاما و اعشاری بودن 

X: کاراکتر 

X(عدد) : کاراکتری بودن و چند رقمی 

عناصر داده گسسته ،عناصر داده پیوسته  

عناصر گسسته مانند: 

جنسیت مرد/  زن 

متاهل / مجرد (یا درجه بندی کیفیت) 

و عناصر پیوسته مانند: وزن – طول – نمرات 

طول عناصر داده 

در شکل زیر نیز یک Determining Element length مشاهده می کنید اجزاء و عناصری وجود دارد که توضیح بیشتر در این خصوص داده شده: 

طول، چند رقمی یا چند حرفی 

11 حرفی: last name 

به این مفهوم است که مقادیریlast name می تواند بگیرد 11 حرف است و 98% موارد را پوشش می دهد یعنی 98% نام های خانوادگی که ممکن است پیش بیاید 11 حرفی است و 2% هم امکان  خطا وجود دارد. 

معیار صحت validation Data  

برای هر داده ای که بحث اعتبار آن وجود دارد باید یک معیاری و یا شرطی  برای اعتبار آن تعریف کنیم. 

 

جلسه هفتم درس تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوع نمودار جریان داده

جلسه هفتم درس تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوع نمودار جریان داده ها یا DFD

نمودار جریان داده ها DFD)Data Flow Diagrams

در ادامه بحث جلسات گذشته که از شناخت سازمان شروع کردیم و در ادامه ،شناخت جریان کلی در سازمان  و نمودارها و جمع آوری اطلاعاتی که برای آن استفاده میشوند را مطرح کردیم .در این جلسه نمودار جریان داده ها یاData Flow Diagrams که  در ادامه همان روشهاست و متعلق به مرحله سوم(تحلیل نیاز های سیستم)، مراحل هفتگانه طراحی و توسعه سیستم ها است را بررسی می نمائیم . ما تاکنون در خصوص سه نمودار صحبت کرده ایم :

1-  نمودارDiagrams  Flow  :Context که برای اینکه تصویر کلی از سازمان ارائه گرددازاین نمودار استفاده میشود

2-   ERD) Entity-Relationship Diagrams: جزئیات بیشتری در مورد مبادله جریان اطلاعات ارائه می دهد

3-Data Flow Diagrams نمودار فوق در ادامه نمودار Diagrams  Flow  Context  می باشدکه در این نمودار تصویر جزئی و تفصیلی از سازمان ارائه می گردد در واقع سطح اول نمودار جریان داده  ها ،نمودار  Flow Diagrams  Context  می باشد.

تعریف نمودار جریان داده هاData Flow Diagrams

یکی از روشهای اصلی برای تحلیل سیستم های مبتنی بر داده ها است.منطق سیستم را ترسیم می نماید.اینکه موجودیت هاوفرایند های سیستم به لحاظ منطقی چطور با یکدیگر ارتباط دارند و داده ها و اطلاعات را با یکدیگر مبادله می کنندرا این نمودار نشان میدهد.تحلیل گر می تواند با استفاده از این dfdها یک تصویر گرافیکی از جریان داده ها در سازمان را ارائه نمایند………….برای ادامه بحث برروی بیشتر بخوانید کلیک کنید.

دانلود فایل صوتی جلسه هفتم استاد نوری با موضوع نمودار جریان داده ها(حجم7018kb)

دانلود فایل متنی (pdf) جلسه هفتم کلاس درس استاد نوری با موضوع نمودار dfd(حجم548KB)

همچنین برای یادگیری و درک بیشتر این فصل (نمودار DFD)میتوانید ترسیم نمودارهای سیستم بانکی را دانلود و مطالعه نمائیددانلود فایل pdfترسیم نمودار DFDسیستم بانکی (حجم615KB)

اجزاء نمودار جریان داده ها(dfd):

الف: entityموجودیت:برای نشان دادن یک entity از مکعب مستطیل استفاده می گردد(شکل1). یک entity مثل دانشجو ،بانک ،دانش آموز،استاد،مشتری،بیمارو… entityها در نمودار جریان داده یک مفهوم خارجی دارند. Externalهستند.

 

سه حالت External Entities:

1- نشان دهنده افراد یاسازمان هایی است که بیرون از سیستم مورد مطالعه هستند. مانند مشتری ،بیمار،بانک،دارائی

2-نشان دهنده منبع اولیه و دریافت کننده نهایی داده ها واطلاعات هستند.مثلا وقتی یک بیمار وارد بیمارستان می شود بیماری این فردمنبع اولیه داده ها و اطلاعاتی است که وارد بیمارستان می شود

3-عنوان گذاری علامت به لحاظ قواعد نگارشی  با نام یا اسم است نمی توان فعل ،صفت قیدیا…باشد.لزوما مفهوم External به این معنا نیست که خارج از سازمان است می توان یک واحد در داخل سازمان یا یک سیستم فرعی دیگر در داخل سازمان باشد.

مثالهای External Entities:

* یک شخص مثل مشتری یا دانشجو

* یک شرکت یا سازمان مثل بانک یا تامین کننده

*یک واحد در داخل یک شرکت مثل ORDER FULFILLMENT(تحویل سفارش )

* یک سیستم یا یک سیستم فرعی باشد در خود سازمان مثل INVENTORY CONTROL SYSTEM(سیستم کنترل موجودی )

ب: data Flowجریان داده ها:برای نشان دادن جریان داده ها از فلش (شکل2 ) و نام اطلاعاتی که مبادله می شود روی فلش نوشته می شود.مثل اطلاعات دانشجوی جدید.برای نشان دادن فعالیت از فعل استفاده میکنیم

ج: Processes پردازش یا فرآیند:برای نشان دادن پردازش از مستطیل یا مربع پهن که دو قسمتی می باشد(شکل3 ) نشان دهنده کل سیستم است مثلا ایجاد یک رکورد جدیدبرای یک دانشجو. . شماره گذاری  در فرآیند ها توالی و ترتیب منطقی و تعداد فرآیند ها می باشد .

سه حالت فرآیند ها:

*کل سیستم را نشان میدهد.

*یک سیستم فرعی را نشان میدهد. مانند سیستم حقوق و دستمزد،سیستم استخدام،سیستم پاداش و…

*یک کار یا اقدام یا یک فعالیت را نشان میدهد.

نکته :هرچقدرازDiagrams  Flow  Context به سمت DFD ها جزئی تر و سطح پائین تر حرکت میکنیم به سمت حالت سوم حرکت میکنیم یعنی به سمت نمودارهایی که نشان دهنده روابط بین فعالیتها و اقدامات یک شخص و یک اقدام جزئی و مشخص هستند .و تا آنجایی نمودار جریان داده ها را باید جزئی سازی و تفصیل بدهیم که نشود یک فعالیت را دوباره تفصیل کرد.

 

د: data storeانبار یا مخزن داده یا بایگانی :برای نشان دادن بایگانی از مستطیلی که دو قسمت دارد که یک طرف یا دو طف آن هم می تواند باز باشد(شکل 4) نشان دهنده آن جایگاه و مخزن یا فایلی  است که داده ها درآن ذخیره میشوند. مانند فایل کامپیوتر.

با یک اسم ،یک اسم توصیف کننده  نشان داده می شود .اسم توصیف کننده داده های ذخیره شده می باشد.مثلا بایگانی مربوط به داده های مشتریان (شکل ). شماره بندی در data store یک حالت منطقی دارد نشان دهنده این است که چند تا مخزن یا انبار داریم و نشان دهنده ترتیب نیز می باشد.

انواع data store:

*یک فایل کامپیوتریا یک دیتا بیس

* یک فایل مبادلات فروش در یک شرکت یا یک فروشگاه

 

* A set of tables مانند نرم افزارهایی مانند Access

* یک فایل دستی

Data Flow

روابط بین data store  وProcesses و Entitiesرا جریان داده ها یا Data Flowنشان میدهد.که روی آن باید بصورت اسمی نشان داده شود که چه اطلاعاتی مبادله می شود.علامت آن هم فلش جهت دار است .از فلش دو جهتی زمانی استفاده میکنیم که بین یک فرآیند و یک data store  ارتباط دو طرفه وجود دارداز یک طرف فرآیند اطلاعات مورد نیازش  را از data store  می خواندواز یکطرف دوباره آن را بروز رسانی میکند.

Data Flow یک تصویر کاملا تفصیلی از سیستم می دهدمنطق سیستم را برای تحلیل گران سیستم وکاربران روشن می کند.

 

مراحل طراحی Data Flow Diagrams

1- رسم نمودار محتوایی

2-رسم نمودار  سطح صفر:(شکل5 )                                                                                                      

در این سطح Entities و تک تک فرآیند های اصلی شناسایی می گردد و به لحاظ ترتیب منطقی  شماره گذاری  میگردد

3- رسم نمودار سطح یک Create a child diagram (شکل6)

 

یعنی نمودارهای فرعی تربعدی. در نمودار DFDبه مرحله ای باید برسیم که تک تک فرآیند ها و فعالیتها به صورت فقط یک فعالیت و عمل مشخص، جزئی سازی شوند.

نکته:دلیل سطح بندی این است که یک تصویر کاملا تفصیلی از سیستم  ارائه و باعث می شود که نمودار پیچیده نگردد.

ایجاد جریان اطلاعات نمودارها

برای اینکه سطح بندی انجام شود و نمودار ترسیم گردد فهرست و لیستی از فعالیتهای سازمانی را که می خواهیم طراحی کنیم تهیه کنیم .وچگونگی مبادله  فعالیتها و فرآیند ها بررسی و ارتباط آنها External Entities به چه صورت است . از کجا شروع و به کجا ختم میگردد. در واقع قبل از شروع  کردن به رسم نمودار باید جمع آوری اطلاعات کنیم ،فرآیند ها و Entities را بشناسیم و فهرست آن را تهیه و روابط آنها را  مشخص  و آماده کنیم .ضمنا  طراحی این نمودار ها باید یک کار مستمر باشد.

خطا و اشتباه در نمودار جریان داده ها

در رسم این نمودار ها بایستی از خطا و اشتباه جلوگیری گردد.

 

1- به لحاظ منطقی جریان اطلاعات  نمی تواندصرفا وارد یک فرآیند شود چرا که لزوما باید اطلاعات خارج هم شود(شکل7 )

 

2- برعکس آن هم نمی تواند رخ دهد یعنی فرآیندی که هیچ اطلاعاتی وارد نمی شود  اطلاعات خارج شود.(شکل8)

3-  اشتباه بعدی به این صورت است که موجودیت های خارجی به صورت مستقیم به هم ارتباط پیدا می کنند(شکل9)

4- بین دو data store هم نمی تواند ارتباط مستقیم وجود داشته باشد.

5- اشتباه در عدم Label گذاری و نام گذاری فرآیند هاو عدم  نوشتن اسم و فعل و صفت  در جاهای خود .

 

6- افزایش تعداد فرآیند ها که موجب پیپچیدگی نمودار می شود.

7- روابط منطقی بین فرآیند ها

جریان داده منطقی Logical Data Flow Diagrams

جریان داده منطقی نشان دهنده چگونگی عملکرد سیستم است وبدون توجه به نوع سیستم است .برای مثال یک سیستم منابع انسانی DFDمنطقی برای دانشگاه یا یک شرکت تولیدی و…به لحاظ منطقی یکسان است .

جریان داده فیزیکی Physical Data Flow Diagrams

جریان داده فیزیکی برای یک سازمان واقعی است . برای مثالDFD  منطقی منابع انسانی ویژگیهای خاص دانشگاه را ندارد لذا این دیاگرام باید تعقیر داده شود تا متناسب دانشگاه گردد.

CRUD

CRUD  برگرفته از حروف اول واژه های ایجاد کردن ،مطالعه کردن ، بروز رسانی ،حذف است CRUD در طراحی نمودار DFDها کمک می کند. منظور آن است که از ایجاد  DFD مطالعه ،آپدیت ،بروزرسانی ،وآن جاهایی که لازم است خذف گردد.

نکته: از واژهای حذف،اضافه،اصلاح،تعقیر،جابجایی برای بهبود DFD یا سیستم استفاده میگردد.

 


پاسخ

جلسه ششم درس فنون تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوع جمع آوری اطلاع

جلسه ششم درس فنون تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوع جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و طرا حی نرم افزار کاربردی به صورت تیمی

جمع آوری اطلاعات با روش تعاملی جلسه ششم درس  فنون تجزیه و تحلیل سیستم ها با موضوع جمع آوری اطلاعات از سه تکنیک جمع آوری اطلاعات به روش تعاملی روش مصاحبه در جلسه قبل توضیح داده شد ودر جلسه ششم دو تکنیک باقی مانده یعنی پرسشنامه و طرا حی نرم افزار  کاربردی به صورت تیمی تدریس گردید .

در ابتدای جلسه ،مراحل تهیه  پرسشنامه توسط یکی از دانشجویان بنام  سرکار خانم رحمتی  از طریق اسلاید ارائه گردید که اسلاید فوق را می توانید از اینجا دانلود(حجم 152KB) کنید.جمع آوری اطلاعات

در ادامه استاد نوری بحث های تکمیلی تکنیک جمع آوری اطلاعات از طریق

پرسشنامه وهمچنین طراحی نرم افزار کاربردی به صورت تیمی را تدریس نمودند که فایل صوتی و متنی (pdf) جلسه فوق را می توانید از آدرس ذیل دانلود نمائید و یا بیشتر بخوانید را کلیک نمائید.

دانلود فایل صوتی جلسه ششم با موضوع جمع آوری اطلاعات با روش تعاملی(حجم 8406KB)

دانلود فایل متنی (pdf) جلسه ششم با موضوع جمع آوری اطلاعات با روش تعاملی (حجم163KB)

پرسشنامه

* چه زمانی از پرسشنامه استفاده میشود؟

  • · زمانی که اعضاء سازمان پراکنده هستند:

منظور از پراکندگی این است که اعضاء سازمان ( مدیران،کارکنان، هیئت مدیره،سهام داران و…) و حتی مشتریان ممکن است در مناطق مختلف کشور و یا حتی دنیا پراکنده باشندو امکان اینکه همه این افراد را در یک زمان و مکان خاص دور هم جمع کرد تا بتوان با آنها مصاحبه و بصورت تیمی کار کرد نباشد.بنابراین لازم است که ما پرسشنامه ها را بین افراد پراکنده در مکان ها و زمان های مختلف توزیع کنیم.

  • · زمانی که می خواهیم از تعداد زیادی از افراد اطلاعات جمع آوری کنیم و دامنه پروژه وسیع است.
  • · زمانی که میخواهیم اطلاعات اولیه را راجع به موضوع جمع آوری کنیم.

به عنوان مثال برای اینکه ببینیم سیستم در چه وضعیتی است ، یک پرسشنامه ارئه می دهیم که بدانیم سیستم خوب کار میکند یا بد؟ افراد از آن راضی هستند؟ دارای چه اشکالاتی می باشد؟ یعنی میخواهیم اطلاعات اولیه ای جمع آوری کنیم که بوسیله آن بتوانیم پروژه اصلی را جمع آوری و تعریف کنیم و در کل می خواهیم یک کار اکتشافی انجام دهیم.

برای این منظور شاید نیاز داشته باشیم که از چند پرسشنامه اولیه استفاده کنیم.

* سوالات باز و بسته:

مقایسه سوالات باز و بسته تقریباً مانند بحث مصاحبه است ، لذا برای مطالعه بیشتر به این مبحث مراجعه نمایید.

* ساختار پرسشنامه و زبان آن :

  • · ساده بودن: استفاده از زبانی قابل فهم و بدون کلمات ابهام دار و ایهام دار و اینکه پاسخ دهنده دو معنی را از کلمات و جملات شما درک نکند.

یعنی روان باشد و همه افراد برداشت یکسانی از آن داشته باشند. منظور اینکه زمانی که پرسش را طرح میکنیم ، از ضرب المثل ، ایهام ، استعاره و … استفاده نشود و باید از زبان رسمی و ساده استفاده شود.

  • · مشخص و ساده باشد.
  • · عاری از تعصب و جهت گیری باشد:
  • · این موضوع در طراحی پرسشنامه و حتی مصاحبه بسیار مهم است. به عنوان مثال خبرنگاری از شما میپرسد: شما در انتخابات شرکت میکنید. چرا؟ (و یا بلعکس) ، که این خبرنگار درواقع با طرح این نوع سوال جهت گیری می کند.
  • · در سازمان نیز به همین ترتیب است؛ ما ارزش ها و قضاوت ها ، نگرش ها و تعصبات خود را نباید در پرسشنامه دخالت دهیم.
  • · محرک نباشد.
  • · ترقیب کننده و تشویق کننده به جهت خاصی نباشد. یعنی ما باید سوالات را طوری طراحی کنیم که اجازه دهیم پاسخ دهنده خود پاسخ دهد و پاسخ خود را بیان کند و نه آن چیزی که ما می خواهیم.
  • · از نظر فنی دقیق باشد و از لحاظ تخصصی درست طراحی شود.

به عنوان مثال زمانی که میخواهیم برای تجزیه و تحلیل سیستم پرسشنامه ای طراحی کنیم باید عبارات تخصصی ، زبان تخصصی و موارد فنی را دقت کنیم و اطلاعات تخصصی را به صورت کوتاه توضیح دهیم و توضیح دهیم که منظورمان چیست.

  • · پرسشنامه را باید هم به لحاظ تخصصی درست طراحی کنیم و هم پاسخگویان تخصص و سطح لازم را برای پاسخ به این سوالات داشته باشند.( از لحاظ فنی ، تخصصی ، تحصیلات ، شخصیتی و محیط سازمان)
  • · مقیاس های سنجش

ما میتوانیم در طراحی پرسشنامه از دو مقیاس استفاده کنیم و معمولاً از هر دو مقیاس هم استفاده میشود. یعنی یک پرسشنامه از لحاظ مقیاس اندازه گیری شامل دو دسته سوالات است:

1-  اسمی Nominal

2-  فاصله ای Interval

* مقیاس های اسمیNominal Scales:

مقیاس اسمی برای طبقه بندی سوالات است ؛ سوالات طبقه بندی شده، سوالاتی که پاسخ طبقه بندی شده دارند. این سوالات قابلیت اندازه گیری کمی دارند و نتایج حاصل از پاسخ این سوالات معمولاً با هم جمع می شوند. یعنی کارهای تحلیلی زیادی نمیشود بر روی آنها انجام داد . مثلاً نمی شود از آنها میانگین، واریانس و انحراف معیار گرفت و کارهای تحلیلی آماری نمیشود بر روی آنها انجام داد و فقط میتوان آنها را جمع زده و طبقه بندی کرد.

مثال : زن یا مرد ، بلی یا خیر ، میزان تحصیلات ، سطوح سنی مختلف و یا مثال ذکر شده در صفحه 33 اسلاید.

* مقیاس های فاصله ای Interval Scales:

  • · زمانی استفاده می شوند که فاصله بین پاسخ ها برابر است.
  • · این مقیاس ها صفر مطلق ندارند. مانند دما ، میزان رضایت و مثال صفحه 34 اسلاید.

- تفاوت مقیاس فاصله ای با مقیاس نسبی در همین جاست که مقیاس نسبی صفر مطلق دارد و مقیاس فاصله ای ندارد، بنابراین مقیاس نسبی در کارهای ما خیلی معنی دار نیست و اصلاً وجود ندارد.

*   نکته: یکسری مسائل رفتاری و روانشناختی در پرسشنامه ها وجود دارد که ما باید سعی کنیم آنها را از بین ببریم :

  • · تساهل و تسامح: افراد گرایش به دادن پاسخ های مثبت دارند.
  • · گرایش به متوسط: افراد همه چیز را متوسط حساب می کنند.

اثر هاله ای: به این معنی است که افراد تحت تأثیر یک ویژگی قرار گیرند و بقیه ویژگیها را با توجه به آن قضاوت میکنند.

*  حالا ببینیم این موارد در پرسشنامه چگونه است و چطور میتوان جلوی آن را گرفت:

  • برای حل این مسئله که افراد گرایش به مثبت دارند باید متوسط را از پرسشنامه حذف کنیم.
  • برای حل گرایش به متوسط باید هم متوسط را حذف کنیم و هم طیف پاسخ ها را زیاد کنیم تا افراد ناگزیر به انتخاب یکی از گزینه های متمایل به یک طرف شوند.
  • برای حل اثر هاله ای سوالاتی با پاسخ های شبیه به هم که احتمال تأثیر گذاری در جواب های بعد را دارند کنار هم نیاوریم و یا میتوانیم سوالات را به شکل دیگر تکرار کنیم.( با یک جمله بندی و نحوه ی دیگر)

* روایی و اعتبار(پایایی) پرسشنامه:

  • هم باید پرسشنامه معتبر باشد و هم پاسخگو ها تا نتایج معتبر بگیریم. برای مثال در دنیای فیزیک برای وزن کردن از متر استفاده نمی شود.
  • علاوه بر استفاده از ابزار درست باید دقت داشته باشیم که ابزار ما درست بسنجد و دقیق باشد.

مثلاً اگر پرسشنامه را در روز پنجم یک ماه به یک نفر بدهیم و بیست و پنجم هم به همان نفر بدهیم دو پاسخ یکسان باشد و نتایج مختلفی به ما ارائه ندهد.

* طراحی دقیق پرسشنامه:

- باید قبل از اینکه پرسشنامه را به افراد اصلی بدهیم آن را به یک نمونه کوچکتر بدهیم تا جواب بدهند و اشکالات پرسشنامه را به ما بگویند و به ما بگویند سوالاتی که طراحی کردیم مناسبند یا نه.

- میتوانیم پرسشنامه را به افراد خبره، متخصص و صاحبنظردر آن موضوع  بدهیم. مثلاً زمانی که راجع به تجزیه و تحلیل سیستم و راجع به یک سیستم منابع انسانی کار میکنیم باید پرسشنامه را به افراد متخصص حوزه منابع انسانی بدهیم تا اشکالات پرسشنامه ی ما را بگیرند که ابزار سنجش معتبر و قابل اتکا باشد.

- در بعضی از موارد مانند رهبری ، رضایتمندی ، هوش ، IQ و… پرسشنامه های استاندارد طراحی شده است.

*طرح پرسشنامه

- پرسشنامه ای که طراحی میکنیم باید فضای کافی را برای پاسخ داشته باشد.

- دارای شکل و ظاهر مناسب طراحی شده باشد و همه صفحات آن با هم همسان و سازگار باشند.

- دارای مقدمه باشد.

مقدمه بسیار مهم است ولی نباید زیاد طولانی باشد و باید نهایت در 4 یا 5 خط خلاصه شود و بیان گردد که از کجاییم، چه کاری می خواهیم انجام دهیم و چگونه انجام میدهیم.

v  روش های مختلف توزیع پرسشنامه:

پستی، اینترنتی، الکترونیکی، به وسیله ایمیل و یا از طریق اینترانت سازمان و …

*  فواید توزیع پرسشنامه ها به طریق الکترونیکی:

- کاهش هزینه ها

- جمع آوری و ذخیره نتایج به صورت الکترونیکی